Am descoperit laptele de cocos

coconut milk     Ideea mi-a venit datorită prietenei mele care se confruntă de câteva luni cu diabetul gestațional și care a observat că după consumul de lapte (de vacă) îi creștea glicemia. Așa că s-a gândit să cumpere niște lapte de cocos. Eu am primit anul trecut câteva cutii de lapte de cocos, am mancât vreo două, dar nu mi s-au părut grozave în momentul acela, plus că erau cutii de tablă. Prietenei mele i-a placut însa laptele de cocos la cutie și a vrut să mai cumpere. A găsit cu ~12 lei cutia de 400ml. Și atunci mi-am amintit că laptele de cocos se poate prepara și acasă. Așa că ne-am hotărât să încercăm împreună. Iar rezultatul a fost peste așteptările mele. Laptele preparat acasă mi s-a parut delicios.

Laptele de cocos este un lichid cremos (gras) cu o aromă fină de cocos și un gust ușor dulce. Nu îl confundați cu sucul care există în interiorul nucii, laptele se obține din pulpa acesteia.
Pentru preparare am folosit 2 nuci de cocos (care au costat 5.5 lei) și am obținut 1,5 litri de lapte (aceeași cantitate la cutie ar fi costat 45 lei).
Și a fost incredibil de ușor de preparat! La noi a durat aproape o oră, dat fiind că la fiecare pas trebuia să stăm să ne gândim cum să procedăm. Dar a doua oară sigur timpul se va reduce la jumătate și pe măsură ce mă voi obișnui îl voi prepara și mai repede. Poate fi păstrat 3-4 (maxim 5) zile la frigider deci trebuie preparată o cantitate cât să nu ramână după această perioadă de timp.
     Instrumentele necesare pentru preparat sunt: blender, tifon (de dimensiuni mai mari) o strecurătoare și două castroane măricele sau alte recipiente asemănătoare, iar ingredientele: nuca de cocos și apa.
     Cum se prepară? Una dintre cele mai detaliate și complete explicații am gasit-o aici (după acest articol m-am ghidat și eu când am preparat laptele): https://bucatarieindiana.wordpress.com/basics/lapte-din-nuca-de-cocos-cum-se-face/ . Este de asemenea explicat foarte clar și cu tot ce aveți nevoie să știți cum se alege și cum se sparge nuca de cocos. Dacă nu ați mai cumpărat niciodată o nucă de cocos, citiți cu atenție tot articolul!
Eu sunt încântată. Laptele de cocos preparat in casă mi se pare dovada excelentă că se poate mânca sănătos și diversificat și cu un buget redus și fără un consum exagerat de timp și energie.

      Din punct de vedere nutrițional principalul aspect este conținutul ridicat de grăsimi saturate, dar acestea sunt constituite mai ales din acizi grași saturați cu lanț mediu (medium chain triglycerides=MCT) . Acest tip de grăsimi (prezent în cantitate semnificativă numai în nuca de cocos și grăsimea de palmier) este metabolizat de organism diferit față de trigliceridele cu lanț lung predominante în mod obișnuit în dieta noastră. Ele sunt digerate foarte ușor (în special de enzimele din salivă și sucul gastric, așa încât acizii biliari nu sunt esențiali în digestia lor), nu sunt depozitate de organism ci sunt folosite ca sursă rapidă de energie.1 Dintre acizii grași descriși mai sus, predominant este acidul lauric (52% din totalul lipidic), acid care prezintă proprietăți antibacteriene, antifungice și antivirale.2,3,4
În afară de grasimi, laptele de cocos mai conține o cantitate mică de proteine și fibre. În plus, este bogat în minerale: fier, magneziu, fosfor, potasiu, cupru și seleniu, pentru fiecare din acestea o portie de lapte (240g) aducând în jur de 20% din doza zilnică recomandată.5

Laptele de cocos e o idee excelentă pentru a diversifica alimentația. Cât și pentru zilele de post. Este important pentru persoanele cu intoleranța la lactoză sau pentru cele care încearcă să reducă consumul de lapte (vezi aici de ce ar face acest lucru).
De idei de a-l consuma nu cred că e nevoie. Poate fi consumat în același fel ca și laptele de vacă. Mie mi s-a părut delicios la micul dejun cu fulgi de ovăz, semințe și stafide și coacăze deshidratate (această idee tot prietenei mele o datorez). Poate fi băut ca atare, adăugat în cafea, folosit în diverse preparate sau în smoothie-uri.
M-aș bucura mult să-mi scrieți că l-ați preparat și cum îl consumați. Eu fug să mai mănânc o porție!

 

       Referințe

  1. http://www.coconutresearchcenter.org/article10612.htm
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC90807/In Vitro Killing of Candida albicans by Fatty Acids and Monoglycerides
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC174645/?page=3Inactivation of enveloped viruses and killing of cells by fatty acids and monoglycerides.
  4. http://coconutresearchcenter.org/Coconut%20Research-Coconut%20Research%20Center.pdf
  5. http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3113/2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.