Arhiva lunii februarie 2015

Brocoli!!!

04_5184x7744

Poate pentru ca acum cateva zile am citit pe un blog meniul saptamanii scriitoarei si mi s-a parut cam clasic si nu foarte sanatos si am realizat ca de fapt asa mananca majoritatea romanilor. Sau poate pentru ca ieri, servind un pranz delicios din aceasta leguma, m-am simtit recunoscatoare ca am descoperit-o. Dar mai ales pentru ca, de cate ori ma bucur cand fac ceva bun pentru sanatate sau cand citesc informatii importante pe aceasta tema, imi doresc sa impartasesc si altora – Azi scriu numai cateva cuvinte despre brocoli.

Probabil cel mai cunoscut aspect referitor la brocoli este faptul ca are proprietati antitumorale, proprietati datorate in special unui compus numit sulforafan. In plus amelioreaza simptomele osteoartritei (prin mai multe mecanisme, gratie aceluiasi compus), este benefic si pentru inima, si pentru vedere (prin continutul in luteina si zeaxantina) si pentru memorie. (Daca sunteti interesati de explicatii mai aprofundate referitoare la aceste proprietati si de studii care le releva, puteti deschide link-urile din josul paginii.)

Din punct de vedere nutritional, brocoli este o sursa excelenta de vitamine (in special vitamina C -in cantitate mai mare decat in portocale- , vitamina K, vitamina A, acid folic) si minerale esentiale (mai ales mangan si potasiu). Contine nivele ridicate de fibre (atat solubile cat si insolubile) si este sarac in calorii.

Cum dezideratul, indiferent de ce directie adoptam in dieta (vegana sau cu consum de carne sau fara carbohidrati sau paleo sau oricare alta sau pur si simplu nici o directie anume) este acela de a creste consumul de legume atat cantitativ cat si ca diversitate, brocoli este una dintre legumele care ar trebui adaugata neaparat in meniul fiecaruia. Asadar, brocoli se regaseste in cosul meu de cumparaturi cel putin o data pe saptamana.

Cum il folosesc eu?
Cumpar 2 bucati pentru 2 persoane. Pentru o masa fierb buchetelele (toate sau cam doua treimi in functie de cat de mari au fost bucatile initial) in cat de putina apa pot fi fierte (apa o pot folosi ulterior la ciorba, sosuri sau pilaf). Ideal este sa fie pregatit la aburi numai cateva minute – daca aveti posibilitatea (fierberea distruge cel mai mult sulforafanul). Apoi le scurg si le calesc 5 minute cu o ceapa mare si uneori cu cateva feliute de sunculita (putintica, doar cat sa-l aromeze) si le condimentez bine.
Daca mai imi raman buchetele, le adaug proaspete in salata, rupte in bucatele cat mai mici (merg alaturi de salata verde, conopida, varza de china, gulie feliata subtirel si altele probabil).

Iar cotoarele… cred ca in special pentru ele am scris de fapt articolul acesta 🙂 Cum nu las brocoli-ul prea mult la fiert, cotoarele erau cam tari si nu prea dadeau bine, plus ca trebuia sa le toc in timp ce buchetele se desfaceau singure in tigaie. Ca atare, de cele mai multe ori, cel putin trei sferturi de cotor ajungea la cosul de gunoi. Nu stiu de ce nu m-am gandit singura la asta, dar ideea de a le taia si a le folosi separat la alte preparate am gasit-o cu o luna in urma intr-un newsletter de sanatate la care sunt abonata. Si acum sunt foarte incantata de faptul ca le folosesc in intregime (nu stiu altora, dar mie nu-mi place deloc sa arunc alimente). Deci… cotoarele le curat, si le adaug tot in salate, date pe razatoare (cu varza, varza de china, morcovi rasi, gulie rasa, telina rasa si orice idei va mai vin). In plus, asa ma bucur mai mult de proprietatile brocoli-ului crud. Tot cotoarele pot fi tocate bucatele si folosite la ciorba.

Nu am vrut sa intru in detalii care pentru majoritatea cititorilor ar fi inutile, dar daca doriti mai multe explicatii pe o directie anume, lasati-mi un comentariu. Si, de asemenea, m-as bucura daca mi-ati impartasi modul vostru de pregatire a brocoli-ului.

Pofta buna la meniuri sanatoase!

 

Pentru informatii detaliate:

  1. http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=9
  2. http://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/EncyclopedieAliments/Fiche.aspx?doc=brocoli_nu
  3. http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2356/2
  4. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/09/09/broccoli-based-medicine.aspx
  5. http://www.medicalnewstoday.com/articles/266765.php
  6. http://examine.com/supplements/Sulforaphane/